Day 5: To The South (Egilsstadir - Höfn)

Maandag 25 maart

Het is al na middernacht en we beslissen om onze winterkledij aan te doen. Camera en statief gaat eveneens mee en rijden met de auto van de parking van het hotel. We gaan op zoektocht naar het noorderlicht en rijden richting het noorden op zoek naar een donkere plek. Al snel, zie ik beweging hangen in de lucht. We parkeren de auto aan een zijwegje en zien de lichten dansen aan de hemel. Echter is het redelijk aan de zwakke kant en zien we niet het felgroene van in Alaska. Toen was het groen duidelijk met het blote oog te zien. De onderstaande foto's zijn nu enkel nog een eerste indruk in RAW zonder bewerking in Photoshop. Het percentage van zichtbaarheid lag net onder de 18% bij een KP van 3.

Lang heeft het niet geduurd en na een 30 minuten zien we niets meer aan de hemel verschijnen. Terug in het hotel is al na 1u en vallen we al in een diepe slaap. Om 7u25 gaan de ogen pijnlijk open na een korte nacht. Maar hey, we hebben het noorderlicht gespot, weliswaar aan de zwakke kant. Vanaf 8u kunnen we ontbijten in het hotel en zien we dat het wederom een uitstekend ontbijt is.

Na ons lekker ontbijt, vertrekken we meteen voor een nog lange dag op de baan. Helaas, geven ze voor vandaag een hele dag bewolking. En dat is er aan te merken, bij het binnenrijden van de bergen. Mistig, veel sneeuw en we rijden precies de poort van de hemel binnen.

Er is zoveel wit dat onze ogen pijn beginnen te doen. We zien een rood hutje dat het wit effect in de bergen breekt.

We rijden doorheen tunnels op weg naar de kust. Aan de kust zouden we de bergen moeten kunnen zien, maar een enorme wolken - mistlaag is de grote spelbreker.

De eerste stop voor vandaag is de Folaldafoss. Deze waterval is 16 meter hoog en is enkel te bereiken langs de route 939. Meestal is deze route afgesloten, aangezien ze langs de Öxi pas loopt. Maar de oprit van de weg is niet volledig afgesloten, enkel een bord met waarschuwing van de weg. We twijfelen nog even, maar achter ons komt een auto de weg oprijden. Dan gaan wij ook maar gaan kijken en na 2 km zijn we op de parking van deze waterval. Enkel het koppel, die voor ons de baan opkwam, zijn aanwezig. Na slechts enkele minuten rijden ze al weg en zijn we hier helemaal alleen. Het begint nog te sneeuwen, maar de waterval loont wel om ervoor de wagen te verlaten.

Eens we terugkeren sluiten ze de weg achter ons af. Gelukkig zijn we op tijd teruggekomen.

Vervolgens rijden we langs de lange fjorden van Ijsland. Echter is de zichtbaarheid enorm miserabel.

Onderweg zien we wel rendieren en paarden langs de weg. De rendieren kunnen we dus van het lijstje schrappen. Er is toch wildlife in Ijsland te spotten.

Rond 12u30 houden we een stop in het vissersdorpje Djupivogur. We eten hier een soep met een broodje en bekijken enkele vissersboten. Het uitzicht is er vandaag helaas niet.

Na 13u rijden we door naar Laekjavik. We parkeren de auto op de parking en wandelen naar beneden tot aan het zwarte strand. Op het strand staat een alleenstaande hoge rots waarop meeuwen een broedplaats hebben.

We hebben het strand zelfs alleen voor ons, maar het is zo een miezerig weer. Terug in de auto is onze volgende stop bij de Vestrahorn en Stokksnes. Tussendoor stoppen we nog aan een plek waar veel zwanen zitten, weliswaar op grote afstand.

Op de weg naar Vestrahorn zien we nog enkele Ijslandse paarden, die hallo komen zeggen.

Bij de parking van het Viking Café moet je entreegeld betalen voor het bezichtigen van de berg. Door de dikke mist en beperkte zichtbaarheid, beslissen we om niet te betalen en terug naar de route 1 te rijden. Jammer, maar het weer hebben we natuurlijk niet in de hand.

Een laatste stop is in Höfn, maar dit groot vissersdorpje stelt wel wat teleur. Ook hier is er geen uitzicht door de mist en regen. We tanken de auto wel opnieuw vol en kopen een fles cola-light en snoepjes. Uiteindelijk zijn we rond 17u35 bij Gerdi Guesthouse. We checken in en laden onze koffers uit. Bij het binnenkomen van de kamer, zien we een zeer grote kamer. Dit hotel is ook wel onze duurste hotelkamer voor een nacht en er is geen ontbijt inbegrepen.

We hebben beiden honger en nu we in het vissersgebied zijn, gaan we vis eten. Onderweg komt een vriendelijke hond ons begroeten.

Aangekomen in het restaurant kiest Tom voor een soort van vispannetje en ik kies de overheerlijke zalm met rijst. Echt super lekker!

Na een heerlijke maaltijd wandelen we terug naar onze hotelkamer. We nemen een douche en ik werk de blog bij. Ondertussen check ik nog de aurora app en zie dat de zichtbaarheid hoger ligt dan gisteren. Buiten is het ondertussen helder geworden en wederom springen we in onze winterkledij op zoek naar het noorderlicht...

Weer: regen, smeltende sneeuw, wind, veel wolken, 0 °C tot 7 °C (gevoelstemperatuur rond 4 °C)