Day 7: If you don't like the weather, just wait 5 minutes (Hella - Keflavik)

Woensdag 27 maart

Om 7u30 worden we pas wakker, maar blijven nog even liggen. Het is zwaar bewolkt buiten en ineens begint het weer te stormen met veel wind en regen, zelfs smeltende sneeuw. We herschikken nog de koffers en om 8u45 gaan we ontbijten. De wind beukt erop los en beslissen om nog even te wachten met vertrekken. Ondertussen checken we reeds in voor onze vlucht terug naar huis. Sinds maandag hadden we ook het nieuws gehoord dat WOW Air in de slechte papieren zat. Toch heb ik mijn mail ontvangen om in te checken voor de vlucht terug naar huis. Rond 10u15 zitten we in de auto en rijden in het typische IJslandse weer.

Hoewel er na enkele minuten, reeds blauwe lucht en zon tevoorschijn is gekomen.

Vandaag rijden we naar The Golden Circle. Het meest toeristische gedeelte van Ijsland, maar de route 35 vanuit Hella is allesbehalve druk te noemen. We passeren eerst langs de Kerid Crater, maar slaan hem toch over. Je moet betalen voor de parking en ik heb gelezen dat de krater enkel op zijn mooist is in de zomer door zijn blauwe kleur. Het blijft op en af regenen, maar bij het arriveren op de parking van de Faxifoss stopt de regen. We wandelen langs een houten pad naar een hoger gelegen uitzichtpunt.

Terug aan de auto rijden we nog even naar beneden en staan we hier zelfs helemaal alleen. De zon begint zelfs fel te schijnen voor enkele minuten. Zeer mooie waterval en helemaal niet druk.

Uiteraard is deze waterval niet de populaire op de route 35, maar wel de Gullfoss. Ze noemen dit de gouden waterval, vanwege de mooie regenbogen die ontstaan door de grote hoeveelheid stuifwater. We passeren eerst de geisers, maar het is beter om dit op de terugweg te bezoeken. Het is ondertussen reeds middag en zien hier een toenemende drukte van toeristen. Bij Gulfoss is het relatief kalmer en wandelen we via het wandelpad naar beneden. Een zeer sterke wind is hier aanwezig en we kleden ons goed in. Bij het uitzichtpunt van de waterval is het lagere gedeelte afgesloten wegens de gladheid.

We nemen vlug onze foto's want ten eerste de wind is ijskoud en ten tweede de bussen toeristen zijn op komst.

Terug bovenaan gaan we nog even naar het rechter uitkijkpunt. Ineens begint het te waaien en te hagelen, dat het zelfs even zeer gevaarlijk is om vooruit te gaan. We zien meerdere mensen stoppen of uitschuiven op het ijs. Wat een Ijslands weertje!

Bij het terugkeren staat de parking inmiddels goed vol en begint de zon weer te schijnen. We rijden 10 minuten terug naar de parking van de geisers. Het is hier nu minder druk, omdat het volk is doorgereden naar de Gullfoss. Moment om iets te eten in de cafetaria. Een lekker zalmbroodje en de lekkerste appelcake ooit gegeten. Al snel arriveren nieuwe toeristen (lees: bussen) en zit de cafetaria volledig vol. Jaja, in de zomer moet het hier toch wel veel te druk zijn.

Tussendoor is er de zoveelste hagelbui voorbijgekomen en wandelen naar de Strokkur. Deze geiser spuit een grote hoeveelheid kokend water tot wel 20 meter hoog de lucht in. Om de 4 tot 8 minuten kan je dit fenomeen aanschouwen.

Het is natuurlijk geen Old Faithful, maar voor mensen die dit nog nooit gezien hebben, moet het wel indrukwekkend zijn. Wij vonden het echter ook wel raar dat men hier zo dicht mag staan bij deze geiser.

De andere geiser "Geysir" is echter niet meer actief. Donkere wolken sluipen binnen over het gebied en we beslissen om terug te keren naar de auto. En inderdaad, het begint weer te hagelen. Terug in de auto rijden we verder naar Thingvellir National Park. Dit is de laatste stop op de Golden Circle. Onderweg zien we terug mooie landschappen, kerkjes en vele paarden.

Aangekomen in het Nationale park rijden we naar de grote parking, dichtbij het bezoekerscentrum van het park. Trouwens dit park is met name bekend vanwege de breuklijn tussen de tektonische platen van Europa en Amerika. De twee tektonische platen schuiven elk jaar ongeveer 2,5 centimeter uit elkaar. Naast deze bijzondere breuklijn, vind je in het park onder andere het grootste meer van Ijsland, een aantal mooie watervallen en een schattig wit kerkje. We betalen de parking (750 ISK) online en wandelen eerst naar het kerkje.

Tussendoor zitten we nogmaals in een hagelbui, maar if you don't like the weather, just wait 5 minutes. En dat is er aan te merken als we bij het uitzichtpunt van de silfra en het meer staan. Het meer is een populaire bestemming voor duikers. De temperatuur van het water bedraagt slechts 2 graden, maar je krijgt een speciale duikuitrusting voor in het water tegen de koude.

Het begint reeds aan de late kant te komen, dus rijden we terug en stoppen nog even bij het bezoekerscentrum voor een koffie en stukje aardbeitaart. Amai, die taarten zijn hier superlekker. Zo lekker, dat het gewoon reeds op was, vooraleer ik er aan dacht om een foto van te nemen. 😊

We beslissen om nog een stop te houden in Reykjavik, maar het kattencafé is niet meer haalbaar. We bevinden ons alweer in prachtige besneeuwde landschappen en dit slechts op nog maar 30 kilometer van Reykjavik.

Aangekomen in Reykjavik is het reeds 18u en parkeren we de auto gratis en dichtbij de winkelstraat. We zien al meteen een leuke kerstwinkel. De mooiste kerstwinkel die we ooit gezien hebben en we hebben er toch al een paar wereldwijd bezocht.

We konden het dan ook niet laten om een mooie kerstbal van Ijsland te kopen. Elk jaar zal deze kerstbal in onze kerstboom hangen!

Tenslotte bezoeken we nog drie souvenirshops en kopen nog enkele leuke spullen voor ons en familie. Ondertussen is het al bijna 19u30 eens we terugrijden naar onze eindbestemming in Keflavik. Wederom zitten we in afwisselend weer met zon, wolken, sneeuw en hagel.

We tanken de auto nog vol (afspraak met de autoverhuur is afleveren met volle tank) en geven de sleutels van de auto af in het hotel. Een zeer grote kamer, maar we horen onze geburen zeer duidelijk praten. Hmm, hopelijk kunnen we de slaap vatten. Net bij het hotel, halen we nog een avondmaal en kijken naar de Timtracker op Youtube. De koffers zijn zo goed als klaar en we kruipen reeds in bed. Echter is de gebuur luidruchtig aan het snurken. Enorm luid, enorm irritant zeg. Tom kijkt nog naar een serie en ik typ nog de dag van gisteren bij. Ondertussen valt Tom in slaap en kijk ik op en af nog naar buiten voor het noorderlicht. Helaas is het aan het sneeuwen en volledig bewolkt. Pas om 1u30 val ik in slaap met de oordoppen in.

Donderdag 28 maart

Normaal gezien ging ik de laatste ochtend niet schrijven, maar door de volgende gebeurtenis doe ik het nu wel. De wekker liep reeds af om 3u25. Allebei hebben we dus heel weinig geslapen, zelfs Tom helemaal niet door onze snurkende gebuur. We maken ons klaar en het laatste gaat in de koffers. Ik check nog even mijn gsm (reeds 3u40) en zie een sms van WOW Air. Oh neen, laat het niet waar zijn! Onze vlucht is geannuleerd en we kunnen kiezen uit de volledige terugbetaling van de vlucht of reserveren voor de volgende beschikbare vlucht met WOW Air. Tom checkt ondertussen of de vlucht met Icelandair nog beschikbare plaatsen heeft.

Lichtjes in paniek gaan we naar de receptie, aangezien we om 4u een shuttle hebben naar de luchthaven. We vragen aan het personeel of ze hier al iets van weten en ja ze hebben reeds het nieuws ontvangen. WOW Air had zelfs al gebeld om ons een nacht extra te boeken op hun kosten. Dit zien we echt niet zitten en Tom boekt ondertussen een vlucht met Icelandair. Enkel de zitjes kunnen we niet vastleggen. De chauffeur van de shuttle is reeds aangekomen, maar met veel tegenzin brengt hij ons en nog een ander koppel (denk Amerikanen ook met WOW Air) naar de luchthaven. De andere passagiers zijn allemaal gebleven in het hotel, maar wij dus niet!

De chauffeur wenst ons nog een goede afloop en meteen rennen we naar Icelandair. We tonen onze boeking en vragen zitjes naast elkaar. Die krijgen we en zitten nog redelijk vooraan in het vliegtuig. Oef, we geraken nog thuis. Ondertussen is het nog maar net 4u30 en gaan nog even kijken bij de balie van WOW Air. Niemand is aanwezig van personeel en zien veel gestrande toeristen die paniekerig rond zich kijken.

We beslissen om reeds door te lopen naar de controles, nu er nog bijna niemand is. Alles verloopt hier heel vlot en nu is het enkel nog wachten. Ondertussen kopen we een koffie en een broodje. We checken regelmatig het nieuws over WOW Air en de beslissing zou om 9u vallen of ze nu definitief gaan stoppen met al hun vluchten. Om 7u begint de boarding van het vliegtuig, maar dit loopt ook niet zonder problemen.

Het vliegtuig zit bijna volledig vol en alles loopt goed tot de uiteindelijke vertrektijd. Het is wederom hevig beginnen te sneeuwen en de vertrekbaan zou veel te glad liggen. We moeten 45 minuten wachten omdat ze het ijs onder controle moeten houden.

Uiteindelijk vertrekken we stilletjes, maar ineens roepen ze af of er een dokter in het vliegtuig aanwezig is. Een oudere man is zeer slecht gekomen (ademhalingsproblemen) en we moeten terugkeren naar ons vertrekpunt. Om de tijd te doden hebben we heel de tijd zitten praten met een Amerikaans koppel naast ons. Zij gaan voor 5 dagen naar België en dan nog 5 dagen in Ijsland. We vertellen over onze reizen en geven hen tips over het bier, de chocolade enzovoort. 😃

Uiteindelijk vertrekken en stijgen we op na iets meer dan 2 uur vertraging met Icelandair. De vlucht was met een beetje turbulentie, waardoor ik het eerste half uur redelijk slecht was gekomen. Het lag ook wel aan de vermoeidheid en de spanning. Zonder dat we het wisten, beschikken we elk over een tv-scherm en kijken naar een film. Ik kijk nog eens naar "The Heat" en Tom naar "Venom". Om 13u arriveren we in de luchthaven van Brussel. We halen onze koffers op en rijden de parking uit op weg naar huis.

Huidig moment:

Nog niets gehoord van WOW Air, maar ze zijn failliet gegaan. Gaan mail sturen naar Icelandair of we nog een tegemoetkoming kunnen krijgen. Veel toeristen zitten momenteel vast in Ijsland, wegens geen beschikbare vluchten of betalen duizenden euro's om terug thuis te geraken. Al bij al, hebben wij de beste keuze gemaakt om meteen te boeken en te vertrekken.

Weer: zon, wolken, regen, hagel, smeltende sneeuw, sneeuw, wind, veel wind, koud, zeer koud en ijskoud... -2 °C tot 2 °C (gevoelstemperatuur -8 °C)